Mám to ale kliku, že jsem se narodila v roce 1990. Samozřejmě, že i v té době prodělávala politická scéna menší i větší bouře a jsem si také vědoma toho, že na mnoha místech na světě se válčilo, to vše si uvědomuji a nemám v úmyslu nic zlehčovat. Zdá se mi, že v té době se dalo poměrně jednoduše a spokojeně žít bez politického názoru. Politická orientace nerozdělovala rodiny, přátelé a debaty na toto téma zaměřené bylo jednoduché nechat na okraji. Pomaličku jsme se srovnávali se změnou režimu, mnozí ji vítali s radostí, i zbytek si přivykl a všichni jsme se učili žít v nových pořádcích. Jasně, že to nebylo (a stále není) tak jednoduché, protože stále tu byli stejní lidé i když nové pořádky....a víte jak je to rčení se železnou košilí nebo se starým psem a novými kousky. Možná by tenkrát prospělo vyhnat nás na 40 let na poušť...prostě je třeba čas na regeneraci. I přesto jsem vděčná, že moje dětství nebylo ideologicky nijak zatíženo.
Bohužel v současné situaci však o regeneraci nemůže být řeč. Nejen proto, že v současné době svět zakouší další stěhování národů a evropské kultuře dochází dech, ale také proto, že nám chybí skutečné autority. Naše společnost se rozděluje, už je tatam otázka co nebo kdo je nalevo nebo napravo, tyto pojmy už byly dávno vyprázdněny. Není setkání s přáteli nebo s rodinou, které by se obešlo bez toho, aniž by se směr hovoru nestočil k ožehavým politickým otázkám....bohužel se čím dál tím víc často stává, že se rozchází názory v nejužších kruzích. Společností se šíří strach a to považuji za větší nebezpečí než uprchlickou krizi.
V minulých dnech (26.12.) jsme si připomněli pět let od umrtí Mathew Lipmana, amerického filozofa, který se zabýval rozvojem myšlení u dětí. Tento přístup si klade za cíl chránit děti před indoktrinací a manipulací (Petr Bauman, 2013). Zvláště v dnešní nepřehledné situaci mi Lipmanova filozofie pro děti přijde jako nepostradatelná ve výchově a vzdělávání. I přesto, že jsme již dospělí, pracujme na svém úsudku snažme se nahlížet na problémy komplexně a vyvarujme se indoktrinace.